Heeft u een vraag, neemt u dan gerust rechtstreeks contact op met Karin Hilgenga, netwerkcoördinator Westerveld en Meppel/Staphorst, via e-mailadres k.hilgenga@po2203.nl
Wanneer kinderen naast de basisondersteuning een specifieke onderwijsbehoefte hebben, kunnen scholen uit dit netwerk een beroep doen op de ondersteuning die door verschillende expertiseteams wordt geboden:
Onderwijsloket
Onderwijs Advies Team
Commissie Arrangeren
OPDC: WijsZo, Ambulante Dienst, Orthopedagogen
Het Onderwijsloket, om even te sparren
Wij zien dat steeds meer scholen de behoefte hebben om even met iemand te kunnen sparren en daar is dit onderwijsloket voor bestemd. Collega’s van het team van het OPDC Meppel nemen dan contact met de school op om mee te denken in een casus. Een vraag aan het onderwijsloket kun je stellen via mailadres: infomeppel@po2203.nl.
Het Onderwijs Advies Team (OAT), een samenwerking tussen onderwijs, zorg en gemeente.
Het OAT richt zich op jonge kinderen in de leeftijd van circa drie tot zeven jaar, die zich langzamer lijken te ontwikkelen, waarover ontwikkelings- en/of opvoedingsvragen zijn en/of die meer verzorging nodig zijn.
Samen verkennen wij welke vorm van onderwijs passend lijkt te zijn voor het kind en het OAT geeft hierover advies; regulier (met of zonder ondersteuning) of speciaal onderwijs. Ook kan blijken dat een combinatie van onderwijs en zorg het beste aansluit. Het OAT wordt vertegenwoordigd door:
Onderwijs: Samenwerkingsverband PO 2203, afdeling Meppel
Zorg: Cosis, Expertisecentrum Kind, Jeugd en Gezin Meppel
Gemeente: Meppel, Jeugd en Onderwijs
Herkent u één van de bovenstaande situaties? Of zijn er andere vragen en gaat uw kind, jonger dan vijf jaar, nog niet naar school? Dan kan het Onderwijs Advies Team u ondersteunen. Voor een aanmelding bij het OAT zijn de volgende formulieren nodig:
OAT Meppel – Toestemmingsformulier
OAT Meppel – Aanmeldformulier Ouders-verzorgers
Aanvraagformulier Voorschoolse voorziening-School
Aanvraag via school: via Grippa kan de aanvraagprocedure voor OAT worden gevolgd en kunnen bovengenoemde formulieren worden ingediend.
Aanvraag via externe organisaties: aanmelden kan door bovengenoemde formulieren volledig in te vullen, te ondertekenen en in te dienen via mailadres: oat.mep@po2203.nl.
Commissie Arrangeren, divers en deskundig
De Commissie Arrangeren (CA) van dit netwerk is een commissie met deskundigen uit het werkveld. Er is expertise vanuit het speciaal basisonderwijs, het speciaal onderwijs (zeer moeilijk lerend en gedragsondersteuning) en er zijn twee deskundigen uit het reguliere basisonderwijs. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kan de school een aanvraag voor een arrangement of toelaatbaarheidsverklaring (SBO/SO) indienen. Deze aanvragen worden beoordeeld door de Commissie Arrangeren (bestaande uit de netwerkcoördinator, een orthopedagoog, een gedragswetenschapper en een IB’er Primair Onderwijs).
Een aanvraag wordt door school altijd in overleg met de ouder(s)/verzorger(s) gedaan en de aanmeldprocedure verloopt via Grippa.
OPDC : WijsZo, Ambulante Dienst, Orthopedagogen
Meer informatie over het OPDC en WijsZo kunt u vinden op de pagina over het OPDC of via https://opdcmeppel.nl/opdc/
Ambulante Dienst
Wanneer kinderen een specifieke onderwijsbehoefte hebben kunnen scholen binnen dit netwerk een beroep doen op de ondersteuning vanuit de ambulante onderwijskundige dienst. Het doel van ambulante onderwijskundige dienst is dat een kind, met specifieke onderwijsbehoeften, zo goed mogelijk deel kan nemen aan het regulier onderwijs. Binnen deze dienst werken professionals die gespecialiseerd zijn in het omgaan met kinderen met gedrag- en ontwikkelingsstoornissen, kinderen die lichamelijk- en/of meervoudig beperkt, langdurig ziek of zeer moeilijk lerend zijn. De ambulante onderwijskundige dienst werkt nauw samen met leerkrachten, ouders en andere betrokkenen. De begeleiding kan o.a. gaan om coaching of begeleiding van de leerkracht of intern begeleider, het adviseren m.b.t. klassenmanagement, het geven van scholing, voorlichting of het tijdelijk verzorgen van specifieke leerlingbegeleiding. Observaties en oudergesprekken vormen tijdens de begeleiding een leidraad. Ook kan het van belang zijn om multidisciplinair te werken. Het geven van adviezen en het aanleren van vaardigheden is maatwerk, gericht op de specifieke situatie van de leerling.
De aanvraagprocedure verloopt via Grippa. Op de homepage vindt u bij ‘formulieren’ de benodigde formulieren.
Orthopedagogen
Netwerk Meppel/Staphorst en Westerveld heeft een orthopedagogenpoule. Dit expertiseteam kijkt mee naar mogelijke oplossingen bij ondersteuningsvragen. Het expertiseteam kan worden gevraagd voor consultatie of diagnostiek. Er wordt met de scholen binnen het samenwerkingsverband intensief samengewerkt om het Passend Onderwijs inhoud te geven.
De aanvraagprocedure voor gewenste ondersteuning verloopt via Grippa. Op de homepage vindt u bij ‘formulieren’ de benodigde formulieren.