Leerlingen ontvangen extra ondersteuning in het basisonderwijs. Het is echter mogelijk dat er een moment komt waarop de gewone basisschool een leerling onvoldoende ondersteuning kan bieden. In overleg met de ouders wordt dan bekeken of een plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of voor speciaal onderwijs (SO) een oplossing zou kunnen bieden. De intern begeleider, die aan elke basisschool verbonden is, is op de hoogte van de procedure voor het verkrijgen van een TLV.
Een beslissing tot het plaatsen in het SBO of SO moet worden onderbouwd door de Commissie Arrangeren. Wanneer deze commissie van mening is dat een SBO- of SO-plaatsing noodzakelijk is zal de Commissie Arrangeren een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie Toewijzing.
Leerlingen die zijn aangewezen op Speciaal Onderwijs of Speciaal Basisonderwijs worden zoveel mogelijk geplaatst op één van de scholen van het samenwerkingsverband. Als dit niet mogelijk is of een andere specialistische school noodzakelijk is, dan wordt verwezen naar een school buiten het samenwerkingsverband.
Binnen ons samenwerkingsverband hebben we de volgende scholen voor gespecialiseerd onderwijs:
SBO Reestoeverschool Meppel
De leerlingen die op de Reestoeverschool worden aangemeld hebben een specifieke hulpvraag m.b.t. gedrag- en/of leren. De reguliere basisschool is niet (meer) in staat het kind van deze speciale hulp te voorzien. De Reestoeverschool heeft wel de mogelijkheden om meer speciale zorg te bieden. Zo zijn de groepen aanmerkelijk kleiner dan in het reguliere basisonderwijs en zijn de groepsleerkrachten extra geschoold. Ook van groot belang is de professionele ondersteuning van een team specialisten. Centraal in de visie van de school staan de begrippen effectief en affectief onderwijs. Effectief in de zin van dat de leerlingen, binnen hun mogelijkheden, zoveel mogelijk op de Reestoeverschool gaan leren. Affectief onderwijs echter als basis. Er moet op school een positieve sfeer zijn, waar kinderen veilig zijn en zich goed voelen en waar ze leren omgaan met elkaar en met het schoolteam.
SBO De Carrousel Hoogeveen
De school heeft de naam “de Carrousel” gekregen omdat de school gezien wordt als een veilige en vrolijke plaats, van waaruit de kinderen de wereld in kunnen kijken. De Carrousel kan langzaam en vlug draaien, aangepast aan het niveau van de kinderen. Er zijn verschillende plaatsen op de Carrousel voor ieders smaak en keuze, maar steeds kleurrijk en vrolijk. De Carrousel draait rond vanuit een stevig centrum, dus de kinderen weten zich altijd geruggesteund. De Carrousel heeft in haar visie als kernbegrip ‘samenwerken’. Door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten leren kinderen van elkaar. Er worden bewust werkvormen en leersituaties gecreëerd, waarin de kinderen leren om respect te hebben voor de ander en zich sociaal vaardig te gedragen. De school bevordert dat kinderen in samenwerking met andere kinderen hun zelfvertrouwen ontwikkelen en voor zichzelf leren opkomen.
SBO De Kameleon Hoogeveen
De Kameleon zorgt voor de opvang van de leerlingen, die op de basisschool niet die hulp en ondersteuning kunnen krijgen, die ze nodig hebben. Via intensieve specialistische hulp, die regelmatig getoetst wordt, wordt getracht
de gestagneerde ontwikkeling van kinderen weer op gang te brengen. Bij het aanbieden van de leerstof wordt uit gegaan van de individuele hulpvraag van de leerlingen en wordt ondersteuning op maat geboden. Hierbij wordt uitgegaan van de verschillen die er tussen kinderen bestaan en wordt de hulp en begeleiding aangepast bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van het individuele kind. De kinderen zitten hierbij in kleine groepen. In de school werkt deskundig personeel met veel enthousiasme en betrokkenheid aan de kwaliteit van het onderwijs. De steun en hulp van ouders/verzorgers is een wezenlijk onderdeel van de aanpak naar kinderen toe. De school besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit vindt o.a. plaats door het geven van spelbegeleiding en trainingen in sociale vaardigheden.
SO Mackayschool Meppel
In deze school is de combinatie van onderwijs en zorg zeer belangrijk. De school is dynamisch en ontwikkelt zich meer en meer tot een expertisecentrum voor leerlingen die zeer moeilijk leren én die bijzondere zorg nodig hebben.
In een prachtig modern en functioneel ingericht gebouw aan de Colijnstraat in Meppel ontvangen leerlingen uit Meppel en de wijde omgeving hun onderwijs ‘op maat’. Allen hebben een beperking om zelfstandig kennis te verwerven of met het zich eigen maken van vaardigheden. De Mackayschool stelt leerling-kenmerken en onderwijsbehoeften centraal in haar onderwijsinrichting. Er wordt planmatig toegewerkt naar een uitstroomperspectief dat past bij deze kenmerken en behoeften. De Mackayschool hanteert 4 uitstroomperspectieven en ontwikkelt leerroutes die leiden tot de vaardigheden die behoren bij het betreffende uitstroomperspectief. Leerstofaanbod, leertijd, het pedagogische en het didactische handelen worden daarbij afgestemd op de behoeften in aanbod en aanpak die per route zijn vastgesteld, waarbij ruimte is eigenheid en specifieke individuele behoeften van leerlingen. Op die manier probeert de Mackayschool boeiend onderwijs te geven met passende zorg, waarbij uit ieder kind het beste wordt gehaald.
SO De Aventurijn Hoogeveen
Binnen de school is de combinatie van onderwijs en zorg erg belangrijk. Uitgangspunt is, dat ieder kind uniek is en vanuit die gedachte wordt elke leerling zo goed mogelijk geholpen en gestimuleerd om zich goed te kunnen ontwikkelen. De leerlingen van het SO zijn verdeeld over verschillende groepen: onderbouw, middenbouw, middenbouw beschermd en bovenbouw. Elke groep heeft een leerkracht en een onderwijsassistent. De groepen zijn klein mogelijk zodat er optimale aandacht is voor elk kind. Er zijn zorgondersteuners aanwezig om extra ondersteuning voor bepaalde leerlingen te bieden. In het SO ligt de nadruk veelal op spelontwikkeling, mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling, communicatie, praktische redzaamheid, rekenvaardigheden, zintuiglijke en motorische ontwikkeling, praktische redzaamheid en het aanleren van sociale vaardigheden.
SO G.J. van der Ploegschool Hoogeveen
De G.J. van der Ploegschool is een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK). Binnen de school is de combinatie van onderwijs en zorg erg belangrijk. Uitgangspunt is, dat ieder kind uniek is en vanuit die gedachte wordt elke leerling zo goed mogelijk geholpen en gestimuleerd om zich goed te kunnen ontwikkelen. De nadruk ligt veelal op spelontwikkeling, mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling, communicatie, praktische redzaamheid, rekenvaardigheden, zintuiglijke en motorische ontwikkeling, praktische redzaamheid en het aanleren van sociale vaardigheden.
Onderwijsexpertisecentrum ’t Ravelijn in Steenwijk
Biedt onderwijs aan leerlingen die vanwege hun gedrag, psychiatrische problemen, leerproblemen of meervoudige problematiek niet goed tot leren en talentontwikkeling komen in het regulier onderwijs. Op OEC ‘t Ravelijn gaan ongeveer 190 leerlingen naar school. Wij bieden de leerlingen onderwijs waarbij we uitgaan van de mogelijkheden en de belangstelling van het kind. We sluiten daarbij aan bij de kerndoelen uit het speciaal onderwijs met een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen. OEC ’t Ravelijn is kort gezegd, bestemd voor kinderen bij wie het ontwikkelingsproces is verstoord of waar het verstoord dreigt te worden. De oorzaak, maar ook de aard daarvan is voor ieder kind anders. Vaak is er sprake van een (zeer) complexe problematiek en is het één het gevolg van het ander. Deze problematiek brengt met zich mee dat leerlingen vaak belemmerd worden in hun leerproces en dit kan betekenen dat het onderwijs anders georganiseerd moet worden en dat de doelen uit het regulier onderwijs aangepast moeten worden. Ieder kind krijgt een eigen aanpak verzorgt door personeel met expertise en gericht op gedrag, leren en ontwikkelingshulpvragen.
De Twijn Zwolle (Opting-In)
Onderwijscentrum de Twijn biedt onderwijs aan leerlingen met een lichamelijke beperking, een verstandelijke beperking en/ of leerlingen met een meervoudige beperking en is geclusterd in een afdeling SO (leerlingen van 4-12 jaar) en VSO (leerlingen van 12-20 jaar). Ook langdurig zieke leerlingen zijn welkom op de school.